feb 042010
 

Kan der skrives noget nyt om digte, som ikke allerede er blevet berørt igennem diverse poetika og andre litteraturteoretiske udfoldelser?

Er det muligt at læse digte på en helt ny måde, eller hænger læsningen, fortolkningen og de bagvedliggende teorier sammen med netop den poetiske udfoldelse, som er i højsædet på et givet historisk tidspunkt?

Det kan være svært at se de små nuanceforskelle i digtenes verden, men vi vil meget gerne høre jeres bud på de forskellige teorier eller bare jeres holdning til læsningen og forståelsen af digte. Det kan være på det høje teoretiske niveau, eller det kan være din egen læsning af digte ud fra en følelse, som du læser ind i digtene, eller som måske allerede er til stede.

Det fascinerende ved litteraturen og nok i særdeleshed poesien, er vel netop, at form og indhold til enhver tid ændrer sig og giver nye udfordringer til læseren. Eller er det måske fordi poesien afspejler den verden, som den selv er en del af?

Når vi nu er i gang, så vil vi gerne høre din mening om den oplæste poesis plads i verden og på nettet. Er det en tilbagevenden til en oprindelig form for digtekunst, eller er det noget nyt, når modtageren nu både får lyd og tekst – og nogle gange billeder – på en gang. Med andre ord, hvor ser du en side som Forfatterstemmer i den store fantastiske litteraturhistoriske ”virkelighed”?

Share

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.